Idag har Linnéuniversitetet haft sin arbetsdag Amår och flera hundra studenter har krigat om 70 företags uppmärksamhet. En konkurrensfaktor som har blivit ett modeord är kreativitet, företag pratar mycket om att de efterfrågar kreativa medarbetare. Dagens sista föreläsare var Johan Rheborg som pratade väldigt väl om sitt kreativa skapande och hur för mycket frihet försvårar hans skapandeprocess. Rheborg lyfte fram ett exempel där han lyckades gå från idé till färdig reklamfilm på under två timmar för att ramarna för kreativiteten var satta. Förra året lyssnade jag på kreativitetsföreläsaren och författaren Fredric Härén som också besökte Linnéuniversitetet för att föreläsa. Härén exemplifierade problemet med kreativitetens frihet genom att be en person i publiken dra ett skämt om vad som helst, personen ifråga kom inte på ett skämt. Härén bad personen på nytt att försöka komma på ett skämt, men denna gång skulle det handla om Norge, helt plötsligt kom personen på flera skämt trots att urvalet var mindre. Kalla det ramar, box eller vad som helst, men genom att sätta uppgiften eller problemet i en kontext blir det lättare att använda sin kreativitet.

Under en arbetsmarknadsdag är ramarna och det förväntade uppförandet hos besökarna väldigt inarbetade. För den kreativa blir det väldigt lätt att komma på idéer hur man skulle kunna sticka ut och bli ihågkommen av arbetsgivaren. Traditionellt sett går studenterna runt och pratar med de olika företagen de är intresserade av och lämnar ifrån sig sina CV’n, något som fungerar väldigt bra. Dock kan bunten CV’n en arbetsgivare får under en arbetsmarknadsdag bli rätt stor, det är här kreativiteten kommer in i bilden. Ser alla CV’n likadana ut och säger mer

eller mindre samma sak så blir det tufft att få en intervju. Många knäcker bra idéer hur de kan få sitt CV att sticka ut ur högen eller hur de kan lyfta fram sina egenskaper. För mig handlar kreativitet lika mycket om genomförandet som idégenereringen. För du kan skjuta ur dig idéer, men ser du inte till att dessa ageras på så kommer de aldrig bli mer än idéer. Det behöver inte vara du personligen som genomför idéen, ett agerande kan vara att föra idéen vidare och se att den kommer till användning.
Jag fick en idé inför arbetsmarknadsdagen, hur jag skall särskilja mitt CV, se till att det blev läst, att de diskuterades vid företagets fikabord och samtidigt skapa intresse för mitt företag. Jag bestämde mig för att gå ett varv på arbetsmarknadsdagen och välja ut de företag som jag blev intresserad av. Sedan skulle jag gå hem och göra ett par personliga manschettknappar till kontaktpersonerna jag har fått i dessa företag. Manschettknapparna ligger i en ask, som är 8 gånger 8 cm, så  jag introducerade begreppet mikro-CV. Jag tog fram ett mini-CV som fick plats i asken och sedan tänkte jag återvända till mässan för att dela ut dessa nya unika CV’n. Idag var inte detta bara en idé utan något jag genomförde och responsen jag fick var otroligt positiv. Jag vill avsluta med att säga, agera på era idéer!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *