Under mina två första år (2012-2013) med MyCuff var jag väldigt restriktiv på gränsen till snål med att skapa rabattkoder. Som självutnämnd amiral klev jag in i kriget för att försvara min marginal som är tillräckligt utsatt av fri frakt-hets, transaktionskostnader och för att inte tala om kostnaden för att anskaffa en kund. Det fanns även ett övergripande resonemang kring de faktum att kunder skall betala fullpris för att inte vänja sig med realisationer.

En bransch som har blivit förstörd av rabatter och olika prissättning är annonsplatser. Dagligen ringer det försäljare som erbjuder ”Just den sista platsen i tidning för ett kanonpris, 75% rabatt”. Att tryckt media har minskat i betydelse är en av orsakerna att annonsplatserna reas ut. Dock handlar det inte om en rea i ordets rätta betydelse utan en värdeminskning på erbjudandet som orsakat den nya prisbilden. Vilket innebär att det ordinarie priset bör justeras istället för att erbjuda en 75-90% rabatt, det är väl inte lika roligt att sälja in när man ringer som säljare.

Under 2014 har jag kört på hårt med rabattkoder och sitter nu i svallvågorna av julhandeln och får syna skadan. Antalet beställningar ökade med 10%, en positiv men blygsam tillväxt men när man ser på ordervärdet har det sjunkit med 16%. Ordervärdet har sjunkit pågrund av ett nytt lite lägre pris men framför allt för hög och felaktig användning av rabattkoder. Jag experimenterar ännu med min användning av rabattkoder. Jag har några snabba råd när det gäller användningen av rabattkoder:

1. Tidsbestäm
Sätt en tid hur länge rabattkoden skall gälla och se till att den blir inaktiv efter denna period. Vill inte ha gamla rabattkoder som ger bort 10-20% av ordervärdet.

2. Följ upp
Ha ett syfte med rabattkoden och en målsättning, sätt kampanjens ramar och följ upp efteråt och dra slutsatser om det ledde till en ökad försäljning i omsätning och antal ordar.

 3. Kalla det presentkort
Står det rabattkod i kassan så påminner det kunden om att det kanske finns en rabattkod. En snabb google-sökning sen så är en stor portion av vinstmarginalen borta. Ett litet knep är att döpa om rabattkodsfältet till presentkorts-kod eller liknande. Kan orsaka viss förvirring för de som vill nyttja en rabattkod. 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *