Jag satt i publiken under Nordic E-commerce Summit 2015 när Sebastian Siemiatkowski intervjuades och då berättade att grunden för Klarna är lagd och förklarade även att under 2016 skulle den verkliga utvecklingen ske. Vi behövde inte vänta särskilt länge, för den 3 februari kom pressreleasen som introducerade oss för Klarna Direkt. Klarna Direkt kommer vara ytterligare ett betalningsalternativ i Klarnas kassalösning KCO, Klarna Check Out. Tjänsten har inspirerats av Swish och bygger på autogirots teknik, vilket möjliggör att pengarna dras direkt från bankkontot istället för att gå via betalkort.

Som konsument och ehandlare älskar jag Klarnas nya tjänst, Klarna Direkt. Har jag som konsument bestämt mig för att genomföra beställningen och betala på förhand vill jag inte behöva knappa in 16 siffror, utgångsdatum, kortinnehavare och den tresiffriga cvc/cvv-koden som du nog kan utantill vid det här laget. Vill jag betala så vill jag göra det med minsta möjliga ansträngning utan att tumma på säkerheten. Detta är precis vad Klarna Direkt innebär. Bank-ID har varit en Home-screen app för mig sedan lanseringen av Swish. Deras andra fyra miljoner användare är också anledningen till varför jag gillar Klarna Direkt som ehandlare. Swish har nämligen fått konsumenterna och marknaden att skaffa Bank-ID och lär dem hur det fungerar. Detta för med sig att beteendet för Klarna Direkt kommer vara naturligt för en majoritet av kunderna. Det innebär snabbare utcheckning och därmed högre konvertering. För ju längre tid kunden spenderar i kassan desto större är risken att något ur kundens stressade liv kommer mellan denne och att slutföra beställningen.

Klarna Direkt

Det går inte att göra annat än att se upp till Klarnateamet och Sebastian som ångat på i över 10 år. Det var dock riktigt tråkigt att se Sebastian med andra tech-profiler sitta på STHLM TECH FEST i September 2015 och ägnade sig åt pajkastning på de traditionella bankerna för att de betraktas som långsamma, tröga och saknar innovationskraft. Sanningen är att Klarna och samtliga av de andra framgångsrika fintechbolagen står på banksystemets axlar. Utan Bank-ID, som drivs av företaget Finansiell ID-Teknik BID AB, hade deras framgång varit möjlig? Vem har skapat Bank-ID som gör det möjligt för Klarna att lansera sin nya innovation Klarna Direkt? Jo, ett bankkonsortium bestående av dessa långsamma, tröga och innovationslösa banker.

”Om jag har sett längre än andra så beror det på att jag stått på jättars axlar” – Isaac Newton 1675

Jag gillar därför Sebastians numera mer ödmjuka approach till bankerna; ”Generellt sett har vi väldigt goda samarbeten med svenska banker” säger Sebastian Siemiatkowski till ehandel.seKlarna och Izettle gör helt rätt i att nyttja befintliga system som en plattform för sina företag, men det är viktigt att vara medveten om vems axlar man står på. Detsamma gäller för den roliga nyheten att även Klarna, precis som bankerna, låter andra bolag stå på sina axlar. Jag tänker närmast på samarbete med Shipwallet. En nyhet som flög förbi alldeles för fort och ett samarbete som förhoppningvis möjliggör att Shipwallet når sin fulla potential. Jag gissar att Klarna önskar att Shipwallet är medvetna om möjligheterna som Klarna möjliggjort för dem. Jag antar att detsamma gäller för bankerna. Dock innebär inte denna medvetenhet om vart man kommer ifrån att man måste acceptera låg innovationshastighet. För även om Bank-ID är en bra tjänst så har den funnits sedan 2003, så innovationshastigheten är nog inte på max.

 

Kassakon

När Klarna stoltserade med att Swish skulle bli en del av KCO var jag övertygad om att Klarna hade skapat sig själv en kassako, där de betalar Swish någon bråkdel av de 2,95% som de fakturerar ehandlarna. Däremot hade jag fel, då Swish hanteras helt externt och du som ehandlare endast blir debiterad kostnaden för Swish enligt avtal med banken. Frågan är om bankerna pressade Klarna för hårt eller om Klarna redan hade strategin att särbehandla Swish för att lansera Klarna Direkt. För i och med att Swish är en egen process i KCO med eget avtal och avräkningslistor kommer Swish som företag behöva bearbeta KCO-ehandlare för att implementera Swish. Till skillnad från Klarna Direkt som helt automatiskt kommer finnas i kassan. Klarna Direkt kommer därför bli Klarnas kassako genom att fakturera ehandlarna 2,95% utan någon större rörlig kostnad kopplat till betalningen.

Detta är även positivt för Klarnas likviditet, då de kommer få pengarna inom några dagar från kunden (pengarna dras först när ordern är markerad av ehandlaren som skickad). Likviditeten är en utmaning när företaget snurrar flera miljarder i månaden och kunder släpar på betalningen samtidigt som ehandlarna vill ha sitt klientmedel utbetalat. Priset för Klarna Direkt är inte utannonserat. Jag utgår ifrån att Klarna kommer fortsätta med sina 2,95% i avgift. Däremot innebär Klarna Direkt en öppning för dig som ehandlare att förhandla om avgiften. Har du en majoritet av kunderna som betalar via Klarna Direkt – varför skall då Klarna ta ut en avgift för kreditrisken?

Kritiken mot Klarna och Klarna Direkt

Risken är dock att din förhandling som ehandlare med Klarna blir kortvarig, då maktbalansen håller på (om den inte redan har) att skifta. För 0nce you go Klarna, you never go back. Klarna kan alltid sätta stopp i prisförhandlingen genom att ge ett sista bud. Är du då inte beredd att lämna bordet och gå till en annan konkurrent är de orubbliga. Sedan handlar det att ha en försäljningsvolym som är värd att förhandla för. I takt med att Klarna växer, hur mycket kommer vi ehandlare ha att säga till om? Du skulle inte låta ett konsultbolag göra hemsidans design utan att ha möjligheten att påverka slutresultatet. Ändå är detta vad som har hänt med kassan tack vare Klarna Check Out, vilket också håller på att hända med varukorgen.

Vem äger all data? Går konsumenten in i my.klarna.com så finns det en flik med ”Mina erbjudande”. I början var det snack om att tjänsten skulle ge förslag på produkter med hänsyn på vad konsumenten tidigare har köpt. En form av cross-selling för att driva ännu mer köp och därmed transaktionsavgifter. Vill förtydlig med att Klarna lyssnade på ehandlarnas synpunkter på tjänsten ”Mina erbjudande” och gjorde anpassningar för att tjänsten inte skall främja konkurrenters verksamhet. Följande skrev Sebastian i kommentarsfältet till detta inlägget:

”Viktigt för mig också att påpeka att ”Mina erbjudande” är byggd utifrån feedback från våra handlare. Ett av de viktigaste framförda önskemålen var att en kund från företag A som säljer linser tex inte får ett erbjudande från företag B som säljer linser. Det finns därmed en inbyggd logik som gör att vi bara visar erbjudanden från icke konkurrerande sajter eller kategorier som man inte handlat från tidigare. Det var det som gjorde oss bekväma med att lansera den.” – Sebastian Siemiatkowski via kommentarsfälltet

Om din kund betalar via Klarna – i vilken utsträckning är det även Klarnas kund? För när Klarna köper dina fakturor blir din kund deras gäldenär. Här tror jag att Klarna kommer balansera på en knivsegg. Extra spännande är det att fundera på huruvida Klarnas investering i Wrapp har något med denna datamängd att göra? Det Wrapp behöver är nämligen data över vad människor köper, precis den data som Klarna sitter på. Vet du som ehandlare var din gräns går? Vad kan Klarna göra med dina kunders data innan du kommer säga ifrån? Kommer din röst vara tillräckligt stark med koppling till maktbalansen för att ens bli hörd?

Sammanfattningsvis vill jag bara avsluta med att jag älskar Klarna för att de höjer min konvertering, underlättar min bokföring och har en tydlig prissättning. Jag önskar Klarna all lycka i USA och hoppas de fortsätter dominera, men jag vill samtidigt förbereda ehandlare på att leverantörer som är för stora och ohotade är svåra att påverka och förhandla med.

Update 1:
De facto att Sebastian Siemiatkowski inom en timme av att inlägget har publicerats tar sig tid att läsa det och lämna en kommentar visar för mig än en gång hur djupt engagerad Sebastian och Klarnateamet är i ehandels-sfären.

Update 2: 5 feb 15.00
Nu blir klarna Direkt än ännu smidigare process i och med att Bank-ID framöver även skall kunna verifiera via Apples Touch ID. En efterfrågad funktion! Läs mer på 99mac.se.

 

One Response to Hatten av för dig Klarna

  1. Hej Sixten

    Tack för en insiktsfull och klok analys! Och tack för de varma orden plus att vi tar till oss av det du skriver!

    Det är precis som du säger att vi balanserar på en knivsegg! Därför blir det viktigt för mig också att påpeka att ”Mina erbjudande” är byggd utifrån feedback från våra handlare. Ett av de viktigaste framförda önskemålen var att en kund från företag A som säljer linser tex inte får ett erbjudande från företag B som säljer linser. Det finns därmed en inbyggd logik som gör att vi bara visar erbjudanden från icke konkurrerande sajter eller kategorier som man inte handlat från tidigare. Det var det som gjorde oss bekväma med att lansera den. Vi har mycket kvar att göra och förbättra och det är bland annat inlägg som ditt som hjälper oss att få nya perspektiv liksom verkar uppmuntrande 😉

    Trevlig kväll

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *