Jag kommer ofta i kontakt med ungdomar som drömmer om att få starta och driva sitt egna bolag. Alla säger samma sak:

”Om jag bara kunde komma på en affärsidé!”

Jag känner igen mig i denna förtvivlan, att ha en enorm energi att vilja lägga ner i ett projekt som man tror och brinner för. Jag ser att affärsutvecklare ofta föreslå att man skall rannsaka sig själv och se vilka färdigheter man besitter och försöka spinna vidare på det. Jag skulle vilja föreslå en ett annat sätt att skapa en affärsidé.Utgå ifrån en kanal som du har tillgång till och analysera vad målgrupp för kanalen har för behov.

Några som har genomfört detta är bloggare. Bloggare har en tydlig kanal i och med sin blogg till en ofta homogen målgrupp. Många av Sveriges största bloggare har idag en affärsidé kopplad till sin blogg. Exempel på detta är Kenza som har e-handeln IvyRevel.

Kanalen behöver absolut inte vara digital utan fysiska kanaler med geografisk begränsning utesluter många konkurrenter men tyvärr ännu fler kunder. I somras såg jag två killar i 10-12års åldern som bestämt sig för att skapa sitt egna sommarjobb genom att sälja bröd på campingen de semestrade på.

Mitt resonemang riktar sig inte till de entreprenörer som vill bygga sitt 100miljonsföretag utan mer mot de som är på jakt efter sin första affärsidé och vill testa på företagande. 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *